Biltester
Biltester
Här kan du läsa lite om olika biltester som genomförts.
Helt elektriska BMW iX1 genomgår slutgiltiga vintertester i Arjeplog
Nya BMW iX1 är nu i slutskedet av serietillverkningsfasen efter att ha genomgått de sista testerna vid BMW Groups vintertestcenter i svenska vinterlandskap.
Nedräkningen för den tredje generationen av BMW X1 – och den första helt eldrivna Sports Activity Vehicle (SAV) i premium kompaktsegmentet – är påbörjad. Detta efter att nya BMW iX1 framgångsrikt genomgått kördynamiktester under krävande väderförhållanden vid BMW Groups vintertestcenter i svenska Arjeplog. Ännu en helt elektrisk modell från BMW Group har därmed nått slutfasen av serieutvecklingsprocessen. Testerna i låga temperaturer och på isiga vägunderlag, fokuserar på BMW iX1:s elmotorer, elektriska fyrhjulsdrift, högspänningsbatteri, kraftelektronik och battericellsteknologi. Med femte generationen BMW eDrive-teknologi, bygger BMW iX1 vidare på de elektriska teknologier BMW visat på tidigare modeller. Vintertesterna har gett värdefull data för den kontrollerade värmestyrningen av batteriet för att skapa korta laddtider och lång räckvidd, även i minusgrader. Med två elektriska motorer (en på framaxel och en bak), kopplat ihop med xDrive fyrhjulsdrift, har BMW iX1 grunden för den typiske BMW-balansen mellan komfort och sportslighet. BMW iX1 är varumärkets tredje SAV med helt elektrisk drivlina. Produktionen beräknas sätta fart senare i höst och de första leveranserna kommer ske i början av 2023. Men redan nu till sommaren kommer de svenska återförsäljarna öppna upp för att ta emot beställning av bilen. Den helt elektriska modellen bygger på en flexibel fordonsarkitektur och kommer att tillverkas på samma monteringslinje som förbrännings- och laddhybridsvarianterna. Med en förbrukning (WLTP) på 18,4 kWh till 17,3 kWh, har BMW iX1 en räckvidd på 413-348 km, enligt WLTP. Värdena är estimerade enligt bilens nuvarande utvecklingsstadium.Mercedes-Benz VISION EQXX slår el-rekord: 100 mil på en laddning och 0,87 kWh per mil
VISION EQXX från Mercedes-Benz har nu lämnat utställningssalongerna och gett sig ut på en europeisk road-trip. Trots farter på upp till 140 km/tim och i kuperad terräng höll sig förbrukningen på extremt låga 0,87 kWh per mil. Det gjorde att man klarade den 100 mil långa sträckan Sindelfingen till franska Rivieran på en laddning. Från Sindelfingen i Tyskland, över de Schweiziska alperna och norra Italien till målet – Cassis på franska rivieran. Totalt över 100 mil i vardagstrafik som klarades på en enda laddning vilket ger en förbrukning på 0,87 kWh per mil. Faktum är att batteriet hade 15% laddning kvar när målet nåddes och alltså hade kunnat köras ca 14 mil till. Under hela resan höll bilen samma tempo som den omgivande i trafiken och under långa sträckor på tyska autobahn var farten upp till 140 km/tim. Hela resan företogs med förseglad laddlucka och med en oberoende expert från TÜV Süd. Mercedes-Benz VD, Ola Källenius, var lyrisk: ”Vi gjorde det! Vi klarade oss mer än 100 mil på en laddning utan ansträngning och med en förbrukning på bara 8,7 kWh/100 km i verklig trafik. VISION EQXX är den mest energieffektiva Mercedes som någonsin tillverkats. Teknologin bakom den är en milstolpe i elbilsutvecklingen och understryker hela vårt strategiska mål ”Lead in Electric”.Porsche 718 Cayman GT4 RS imponerar under avslutande tester
Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS. Den nya toppmodellen i 718-familjen är väl förberedd inför världspremiären i november. Under de avslutande testerna har den första 718-modellen som bär RS-beteckningen på ett imponerande sätt visat sin dynamiska potential, både längs slingriga bergsvägar och på racerbana. Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister har, i en lätt maskerad produktionsbil, kört Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter. 718 Cayman GT4 RS klarade av det kortare varvet på 20,6 km, som tidigare var riktmärket, på 7.04,511 minuter, vilket är 23,6 sekunder snabbare än lillebror 718 Cayman GT4. För att skydda föraren var mittmotorsportbilen försedd med en tävlingsstol. Däcken som bilen utrustats med var Michelin Pilot Sport Cup 2 R, vilka kommer att erbjudas som tillval. En notarie bekräftade bilens vikt och att den var i standardutförande. – Under utvecklingen gav vi 718 Cayman GT4 RS allt som kännetecknar en äkta RS-modell, lättviktskonstruktion, högre marktryck, högre effekt och naturligtvis ännu tydligare respons på förarens signaler, säger Andreas Preuninger, ansvarig för märkets GT-modeller. -Det fantastiska varvrekordet på Nordslingan är ett imponerande bevis på hur effektiva de här förbättringarna är för köregenskaperna. Kunderna kan se fram emot en helt och hållet förarorienterad bil där en spännande körupplevelse har högsta prioritet. – 718 Cayman GT4 RS är en kompromisslös körmaskin. Den känns smidig som en gokart på bergsvägar, men samtidigt imponerande stabil och välbalanserad på racerbanan, säger Jörg Bergmeister. – Om inte skulle en sådan varvtid inte vara möjlig. GT4 RS är en av de vassaste bilar Porsche någonsin utvecklat. Och man måste verkligen själv uppleva det fantastiska motorljudet, fortsätter den välmeriterade föraren, som tillbringat mer än 500 timmar i 718 Cayman GT4 RS med testkörningar och fintrimning av bilen under utvecklingsarbetet.Högsta säkerhetsbetyget någonsin till nya Subaru Outback i Euro NCAP
Helt nya Subaru Outback tilldelades högsta betyg – fem stjärnor – i Euro NCAP:s säkerhetstest 2021. I samtliga fyra testkategorier (Skydd av vuxna, Skydd av Barn, Fotgängare och Förarstödsystem) presterade Outback på en betryggande nivå över minimikraven med ett anmärkningsvärt hög genomsnittspoäng.
Nya Outback utmärkte sig särskilt i kategorierna Förarstödsystem – där senaste generationen av Subarus egenutvecklade EyeSight-system bidrog till att modellen tilldelades den högsta poäng som hittills registrerats för någon personbil – samt i skydd av oskyddade trafikanter (”Fotgängare”) där resultatet blev det högsta för någon personbil i enlighet med det uppdaterade testprotokoll Euro NCAP testar bilar sedan 2020. I kategorin ”Skydd av barn” blev Outback bäst i klassen med den högsta poäng som tilldelats en stor familjebil sedan det nya testprotokollet med högre standard började gälla.
Toppbetyget reflekterar Subarus mål och anseende som tillverkare av Världens säkraste bilar. Helt nya Outback är den första modellen att utrustas med den senaste generationen av Subarus egenutvecklade förarstödsystem EyeSight, vilken baseras på en teknologi med två framåtriktade kameror som läser och tolkar trafiksituationen i syfte att uppmärksamma föraren om fara samt vid behov vidta åtgärd för att undvika olyckor. Jämfört med tidigare generation har systemets siktfält nära nog dubblerats och mjukvaran uppdaterats med fler och utökade standardfunktioner. Bland dessa märks särskilt adaptiv farthållare med körfältscentrering, körfältsassistent med kapacitet till undanmanöver vid nödsituation, trafiksskyltsavläsning med intelligent hastighetsbegränsare samt autobromsfunktion som genom EyeSights kraftigt utökade periferseende har kunnat göras ytterligare mer effektiv med avseende på att detektera och undvika kollision med korsande trafik och andra rörliga objekt vid sidan av vägen. Filhållningsassistenten är även förfinad med avseende på igenkänning av och anpassning efter mer fysiska körfältsbegränsningar som vägkanter och gräs.
Ytterligare säkerhetsfunktioner som bidrog till systemets goda resultat i Euro NCAP är automatbromsfunktion i samband med backning och detektering av bakomvarande fordon samt förarmonitor med ansiktsigenkänning som varnar föraren om denne börjar bli trött eller om uppmärksamheten under körning distraheras på annat sätt.
Med avseende på passiv säkerhet – i de fall en kollission trots allt inte går att undvika – är helt nya Outback baserad på Subaru Global Platform, där mängden höghållfast stål har möjliggjort en konstruktion av kaross som är lättare samtidigt som krockskyddet runtom har kunnat förbättras med 40% med avseende på absorbtion och fördelning av krockvåld. Vidare har karossen förstärkts med ytterligare balkar och hjälpramar som ytterligare höjt nivån på krockskyddet och bidrar till att nya Outback redovisar toppbetyg i Euro NCAP:s senaste säkerhetstest.
- Helt nya Subaru Outback tilldelades toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP.
- Senaste generationen EyeSight fick den högsta poäng som hittills tilldelats ett förarassistanssystem (95%).
- Högsta poäng för oskyddade trafikanter som hittills tilldelats en bil sedan Euro NCAP höjde sin teststandard 2020 (84%).
- Högsta poäng för skydd av barn som tilldelats en bil i klassen Stora familjebilar (89%).
Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro
Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.Hyundai lägger i N-växeln med helt nya KONA N – en äkta ”Hot SUV”
Hyundai Motor Company introducerar helt nya KONA N tillsammans med sin nya prestandafilosofi och ambition för hållbar körglädje.
Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport
Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknologi överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR.
BMW iX genomgår de sista vintertesterna på Nordkap
BMW Groups nya flaggskepp BMW iX genomgår nu ett intensivt testprogram inför lanseringen nästa år. Under tuffa väderförhållanden i sträng kyla genomförs utförliga stresstester av elmotorer, fyrhjulsdrift, laddningsteknik, högspänningsbatterier och värmehantering.
”Sportig, kraftfull och effektiv – säljstart för nya Audi SQ5 TDI” Sportig, kraftfull och effektiv – säljstart för nya Audi SQ5 TDI
Snyggare, sportigare, snålare: Nya Audi SQ5 TDI är optimerad på alla områden. 3.0-liters V6-dieseln under huven levererar 341 hk och har en jämn och intensiv kraftutveckling. Den vässade designen gör SUV:ens sportiga karaktär extra tydlig. Som tillval för toppversionen erbjuds baklyktor med den nya, digitala OLED-tekniken.
Fem stjärnor till Mazda MX-30
Mazdas nya, helt elektriska kompakt-SUV MX-30, fick tilldelats maximala fem stjärnor i den senaste serien av Euro NCAP-tester.
Världspremiär för nya Volkswagen Golf R – med 320 hk och ny fyrhjulsdrift”
Världspremiär för nya Volkswagen Golf R – med 320 hk och ny fyrhjulsdrift
Volkswagen breddar sitt utbud av sportiga Golf-versioner i snabb takt. Efter premiärerna för GTI, GTI Clubsport och laddhybriden GTE presenteras nu flaggskeppet för den åttonde Golf-generationen: nya Golf R. Med en effekt på 320 hk är denna nykomling den mest kraftfulla Golf-versionen någonsin.
Säljstart för Volkswagens nya kraftfulla laddhybrid Touareg R
Volkswagen breddar sitt erbjudande av laddhybrider. Nya Touareg R går nu att beställa på den svenska marknaden. Med en systemeffekt på 462 hk erbjuder denna premium-SUV en innovativ blandning av maximal prestanda och effektiv eldrift
Golf GTI Clubsport – Volkswagen presenterar ny toppversion av sportbilsikonen
Med världspremiären för nya Golf GTI Clubsport skriver Volkswagen ännu ett kapitel i sin imponerande Golf-historia. 300 hk starka Clubsport är den nya toppversionen i den åttonde generationen av Golf GTI. Jämfört med vanliga Golf GTI levererar Clubsport ytterligare 55 hk.
Nya Mitsubishi Outlander PHEV 2019 – en ny tjänstebilsfavorit?
Vi har testat nya Mitsubishi Outlander PHEV (2019). Frågan är om den kommer att fortsätta vara en försäljningssuccé för Mitsubishi? Den tidigare Outlander PHEV blev den mest sålda plug-in hybriden i Europa 2015, 2016 och 2017! I januari i år hade över 100 000 st. sålts i Europa. Även om konkurrensen har hårdnat betydligt så tror jag att den nya större bensinmotorn på 2,4 liter i kombination med el-driften gör att Mitsubishi har en ny vinnare.
Fem Plug-in Hybrider för tjänstebilsförare
Trenden är tydlig! Antalet laddbara bilar ökar. Men vad ska man välja? Klarar man vardagspendlingen på bara el? Vad kostar det att ladda batteriet fullt och hur lång tid tar det? Är det smartare att välja en plug-in hybrid som tjänstebil? Vi har valt ut fem plug-in hybrider i olika storlekar och prisklasser för dig som tjänstebilsförare.