Allt om elbilar

Elbilar

Viktiga begrepp och definitioner som man bör känna till kring leasing. Vi guidar dig igenom begreppen på ett enkelt sätt. Ni finner även mer detaljerade uppgifter från myndigheter, lagstiftning, rådgivare mm.

carsharing, electric car, automobile-4382651.jpg

Renault avslöjar nya Scenic Vision

Idag avslöjas Renaults konceptbil Scénic Vision vid ChangeNOW-toppmötet i Paris. Konceptbilen förkroppsligar Renaults engagemang för hållbar utveckling och återspeglar varumärkets plan att under hela bilens livscykel vara helt befriad från koldioxid.

Renault Group har inlett en stor omställning i branschen med sin hållbarhetsstrategi och sin strategiska plan Renaulution; från kapplöpningen om volym till skapandet av en ekonomiskt, miljömässigt och socialt värde. Målet är att bli koldioxidneutrala i Europa senast år 2040 och i hela världen år 2050.

För att uppnå dessa mål presenterade Renault världspremiären av sin nya konceptbil Scénic Vision vid toppmötet ChangeNOW i Paris.

En unik och banbrytande konceptbil
Renault skriver ett nytt kapitel i sin historia med en innovativ konceptbil som är både banbrytande och visionär. Exteriören avslöjar den framtida 100% elektriska familjebilen i Renault-serien. Interiören och tekniken ger en inblick i en framtid där teknik och innovationer kommer att tjäna en mer hållbar och miljövänlig värld.

”Alla våra företagsåtaganden räcker inte om vi inte tar dem hela vägen ner till våra fordon. Därför bad jag Renault-teamen att ta fram den första konceptbilen som fullt ut förkroppsligar vår nya ESG-strategi och dess tre pelare: miljö, säkerhet och inkludering. Vi kallade det Scénic Vision. Scénic, som vår ikoniska modell, Vision eftersom den passar människors nya förväntningar. säger Luca de Meo, VD Renault Group och Renault varumärke.

Scénic Vision banar väg för en mer hållbar, säker och inkluderande mobilitet. Den är visionär och utforskande och förkroppsligar de mest avancerade tekniska utsikterna för utfasning av fossila bränslen och även de tre pelarna i Renault Groups strategi för hållbar utveckling: miljö, säkerhet och inkludering.

  • Innovationer inom ekodesign och cirkulär ekonomi, som innehåller över 70 % återvunnet material, inklusive flera slutna kretslopp, och 95 % återvinningsbara, bidrar direkt till att vara resursbevarande.
  • Dess hybridelektriska- och vätgasdrivlina syftar till att minska laddningstiden samtidigt som koldioxidavtrycket, inklusive batteriet, minskar. Renault Scénic Vision har nollutsläpp i produktion och i bruk med ett 75% mindre koldioxidavtryck än ett konventionellt batterielfordon.
  • Tekniken ombord erbjuder ökad säkerhet för förare och passagerare, vilket minskar antalet olyckor med upp till 70%. Utformningen av denna konceptbil återspeglar också teamens önskan att skapa en unik bil som är tillgänglig och lämpar sig för alla.
  • 70% av materialen som används i bilen kan återvinnas och över 95% av fordonet är återvinningsbart, inklusive batteriet.
  • Fordonets golv består av plastrester från andra källor (mjölkflaskor, plaströr etc.). På hela fordonet är 30% av plasten biobaserad. Fordonets inredning är tillverkade av återvunnet kol från flygindustrin.
  • ”Short loops” används på strategiska material som platina, koppar, aluminium och stål samt batteriets mineraler.
  • Däcken kommer från en GNSPR-medlemstillverkare som arbetar för miljö- och människorättsansvar.
  • Läder har ersatts av 100% återvunnen polyester med låg kolhalt.
  • Bränslecellstanken är tillverkad av kolfiber från återvunnet pappersavfall
  • Interiört: Ett luftfilter placerat i förardörren förbättrar luftkvaliteten inuti fordonet genom att filtrera utomhusluften.
  • Exteriört: De svarta pigmenten i färgen härrör från bearbetning av partiklar som fångas i atmosfären. en färg utan syntetiskt pigment, vilket bidrar till att förbättra luftkvaliteten.
  • Vätgas-teknik: ett hybridfordon, både elektriskt och vätgasdrivet, utrustat med en 16kW bränslecell. H2-Tech-tekniken är baserad på ”range extender”-tekniken, som gör det möjligt att utöka batteriets räckvidd vilket även bidrar till avkolning utöver elektrifieringen av fordonet. Även om denna lösning är en vision för en personbil, erbjuder Renault Group genom Hyvia (joint venture med Plug Power) redan H2-lösningar på lätta transportbilar.
  • Från 2030 när nätverket av vätgasstationer är tillräckligt stort kan förare köra upp till 800 km – utan att stanna för att ladda batteriet. Du behöver bara stanna i 5 minuter eller mindre för att fylla vätgas-tanken.
  • Genom de partnerskap som redan ingåtts har konceptbilen ett koldioxidavtryck som är 75% mindre än för ett elfordon som Megane E-Tech Electric. Dess batteri är upp till 60% mindre koldioxidintensivt än ett motsvarande batteri, tack vare bland annat koldioxidsnål anskaffning av mineraler och användningen av koldioxidsnål energi för att montera och producera batteriet.

”Konceptbilen Scénic Vision förkroppsligar Renaulutions omvandling till ett grönare, teknikorienterat företag. Den omfattar utmaningarna med klimat, resursbevarande, användarnas säkerhet och hälsa samt tillgänglighet. Det öppnar ett nytt kapitel i utvecklingen av våra fordon, från design tills dess bilen liv är slut, på ett ekosystemiskt sätt. Förutom att vara ett designobjekt är det en rad mål som koncernen har satt upp för sig själv och som gradvis kommer att introduceras i nästa generations fordon.” säger Cléa Martinet, VP Group Sustainability.

Konceptbilen Scénic Vision förkroppsligar Renaults strategi ”Nya vågen” och är resultatet av en grundlig designövning med djärva estetiska val. Dess design visar olika tidshorisonter för Renaults kommande produktsortiment. Utsidan avslöjar formerna och designen på en ny familjebil som kommer att marknadsföras 2024. Inredningen är en framåtblickande studie av framtida Renault-interiörer. Drivlinan som är en kombination av hydridelektrisk och vätgas återspeglar Renaults önskan att hitta lösningar för alla typer av användning och är en del av en långsiktig vision, bortom 2030.

Designen öppnar vägen för nya perspektiv, en värld där bilar och människor går samman mot samma värderingar.

”Scénic Vision representerar ett nytt kapitel i Renault Groups historia och för varumärket. Detta koncept visar den exteriöra designen på Nya Scénic 100% el som lanseras 2024 och det nya Renault-designspråket. Inredningen är en framåtblickande studie av framtida Renault-interiörer. Scénic Vision tillhandahåller en rad tekniker och innovationer till tjänst för en mer hållbar mobilitet.” säger Gilles Vidal, VP Renault Brand, Design.

EKO-DESIGN

Omsorg för klimatet

  • Vätgas-teknik: ett hybridfordon, både elektriskt och vätgasdrivet, utrustat med en 16kW bränslecell. H2-Tech-tekniken är baserad på ”range extender”-tekniken, som gör det möjligt att utöka batteriets räckvidd vilket även bidrar till avkolning utöver elektrifieringen av fordonet. Även om denna lösning är en vision för en personbil, erbjuder Renault Group genom Hyvia (joint venture med Plug Power) redan H2-lösningar på lätta transportbilar.
  • Från 2030 när nätverket av vätgasstationer är tillräckligt stort kan förare köra upp till 800 km – utan att stanna för att ladda batteriet. Du behöver bara stanna i 5 minuter eller mindre för att fylla vätgas-tanken.
  • Genom de partnerskap som redan ingåtts har konceptbilen ett koldioxidavtryck som är 75% mindre än för ett elfordon som Megane E-Tech Electric. Dess batteri är upp till 60% mindre koldioxidintensivt än ett motsvarande batteri, tack vare bland annat koldioxidsnål anskaffning av mineraler och användningen av koldioxidsnål energi för att montera och producera batteriet.

Omsorg om människorna

Säkerhet

Ett kamerasystem integrerat i fordonets framsida förstorar förarens synfält med 24 % genom att återsända närmiljön på en skärm placerad på instrumentbrädan. Vindrutan förstoras därmed till 180° för en total och lugnande sikt, huven ser transparent ut.

Safety Coach – en ny generation säkerhet

Ett gränssnitt hjälper till att förutse stressiga situationer i sista minuten. Den kompenserar för förarens eventuella brist på uppmärksamhet och ger personliga råd för att kontinuerligt förbättra körsättet. Detta gränssnitt ger också personlig hälsorådgivning till föraren via analys av data som samlas in av kameror och anslutna sensorer placerade inuti kabinen (hjärtfrekvens, trötthet etc.).

Inkludering – fordonet anpassar sig till sin användare

Ett ansiktsigenkänningssystem gör att dörren kan öppnas och fordonsinställningarna justeras enligt förarens profil.

Varje säte är utrustat med mikrofoner och högtalare (radio, hi-fi, röstassisterad körning) samtidigt som optimal kommunikation ombord bibehålls. Vidaresändning av passagerarnas och förarens röst, och vid behov förstärkning av deras röst, underlättar kommunikationen mellan passagerarna i fordonet.

Ökad tillgänglighet

Frånvaron av B-stolpe mellan dörrarna och ett plant golv underlättar insteget i bilen.

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Längd: 4 490 mm

Bredd: 1 900 mm

Höjd: 1 590 mm

Hjulbas: 2 835 mm

Fälgar: 21 tum

Däck: 235/45 R21

Vikt: 1 700 kg

Energi: hybrid elektrisk vätgas

Motor: 160 kW elektriskt exciterad synkronmotor

Bränslecell: 16 kW

Batteri: 40 kWh

En första uppdatering för Mazda MX-30

• Uppdaterade Mazda MX-30 kommer till Sverige under juli • Förbättrad laddning, ljud samt nya färgteman
Mazdas första elbil, MX-30, får sin första produktuppdatering nu till sommaren. En av de tekniska förbättringarna är att ombordladdaren för växelström byts ut från dagens 1-fas laddare på max 6,6 kW till en ny 3-fas ombordladdare på 11,2 kW. Även snabbladdaren (DC) får en förbättrad maximal effekt från dagens 40 kW till 50kW.

Mazda har också uppdaterat det artificiella motorljudet som är till för att ge föraren akustisk feedback för hur mycket vridmoment som tillförs när bilen accelererar. De nya ljudet har fått en mer harmonisk karaktär som smälter bättre in med övriga ljud som normalt finns i kupén under färd. Det nya artificiella motorljudet är även möjligt att avaktivera för den som vill.

Uppdaterade Mazda MX-30 har även fått ett nytt interiörtema, Urban Expression, till den högre utrustningsnivån som kallas Makoto. Den nya klädseln består av svart textil/svart konstskinn som kombineras med paneldekor av bland annat mörkbrun kork. Exteriört tillförs också tre nya färgkombinationer, där Silver metallic, Zircon Sand och populära Soul Red Crystal kombineras med tak och sidostolpar i svart metallic.

Volkswagen på eCarExpo: Sverigepremiär för ID.5 och ID. Buzz Cargo

I år lanserar Volkswagen nya medlemmar i den helt eldrivna ID.-familjen. På elbilsmässan eCarExpo i Stockholm visas ID.5 och ID. Buzz Cargo för första gången upp för den svenska publiken.

Volkswagen Personbilar och Volkswagen Transportbilar har en gemensam monter på eCarExpo som går av stapeln den 29 april – 1 maj på Friends Arena i Stockholm, där de två sistnämnda dagarna är publika dagar.

I montern kan besökarna bekanta sig med den eldrivna ID.-familjen: kompakta (Sveriges populäraste elbil 2020), suven  (Sveriges populäraste elbil 2021, World Car of the Year 2021) och nya suv-coupén som får sin publika Sverigepremiär på eCarExpo. Båda versionerna ID.5 Pro Performance och fyrhjulsdrivna ID.5 GTX kommer att finnas på plats. Den svenska lanseringen av ID.5 och ID.5 GTX sker preliminärt till sommaren.

En annan spännande nyhet som också visas upp för första gången i Sverige är den eldrivna transportbilen ID. Buzz Cargo som har ett lastutrymme på 3,9 kubikmeter och en preliminär räckvidd på upp till 425 km. Den moderna och eldrivna tolkningen av ”folkabussen” lanseras under hösten, både som personbilsversionen ID. Buzz och transportbilsversionen ID. Buzz Cargo.

Dessutom kommer nya laddhybriden Multivan eHybrid att finnas i montern. Utöver utställningen erbjuds provkörning av modeller från ID.-familjen och Multivan eHybrid.

Helt nya BMW i7: Elektriskt flaggskepp i lyxbilssegmentet

BMW 7-serien är en symbol för lyxig körglädje. 45 år efter att den första generationen lanserades kommer nu den första helt elektriska modellen i serien – BMW i7.

Helt nya BMW i7 har typiska signalement från 7-serien men också en ny tolkning av design och lyx. Byggd på samma kombination av sportiga och komfortorienterade köregenskaper, med det exklusiva utrymme som kännetecknar en lyxsedan från BMW, är den helt nya och elektriska BMW i7 den mest kraftfulla varianten av nya 7-serien.

Till skillnad från sin föregångare kommer den nya BMW 7-serien erbjudas med flera olika drivlinor för att passa de olika behoven från kunderna runt om i världen. Tack vare en flexibel produktionslinje kommer samtliga modeller byggas på fabriken i Dingolfing, Tyskland. På den svenska marknden kommer endast de elektriferade modellerna att erbjudas.

Välbekanta proportioner med maximal komfort i baksätet

Nya BMW 7-serie kommer till skillnad från sin föregångare endast med extra lång hjulbas vilket resulterar i förbättrad komfort i baksätet. Fordonet mäter 5391 mm på längden, 1950 mm på bredden, 1544 mm på höjden och hjulbasen på 3215 mm. Spårvidden har också utökats både fram och bak. Dessa proportioner ligger till grund för den storartade och kraftfulla designen. Den höga fronten och baken, samt den distinkta sedanprofilen bidrar också till det lyxiga uttrycket. Som standard har bilen 19″ fälgar, med upp till 22″ som tillval. Den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen säkerställer att bilen elegant kan växla mellan komfort och mer dynamisk körning.

Material och teknik från topphyllan

Sett framifrån har den karakteristiska designen hos de två runda strålkastarna och njurgrillen fått en ny tolkning. De delade strålkastarna med de smala horisontella LED-ljuselementen är placerade högre upp på fronten. Med ”Iconic Glow” är positionsljus, varselljus och blinkers omgivna av exklusivt kristallglas. Strax under dessa hittas Matrix LED-enheterna för halvljus och helljus med nya funktioner. De distinkta BMW-njurarna kan också lysas upp – både när bilen står stilla och i rörelse.

I interiören är fokus på en innovativ användarupplevelse med senaste generationen av operativsystemet iDrive. Utöver BMW Curved Display, känd från BMW i4 och BMW iX, ger en ny typ av ljus- och funktionslist på instrumentpanel och dörrar, en extra upplevelse – både visuellt och genom beröring.

BMW i7 är standardutrustad med 4-zons klimatautomatik som styrs av värmepump. Med tillvalet Heat Comfort package ingår värme i armstöd och dörrpaneler fram och bak, under instrumentpanelen fram, mittarmstöd fram och ratten. De uppvärmbara ytorna tillåter en snabbare och mer behaglig uppvärmning av kupén istället för att enbart använda sig av uppvärmning av luften.

Bioskärm med 8K-upplösning

Passagerarutrymmet har både högsta komfort och en ny standard för underhållning. Inställningarna styrs från touchskärmar i dörrsidorna bak. BMW Theater Screen, som fälls ned från taket, kommer med en ultrabred 31-tumsskärm med 32:9 panoramaformat och 8K-upplösning. Skärmen är utrustad med smart TV-funktion och breder ut sig horisontellt över nästan hela interiören. Senare kommer man också kunna använda BMW Curved Display för att titta på Youtube när bilen står stilla.

Till detta kommer en unik ljudupplevelse från Bowers & Wilkins Surround Sound System, utrustad med 4D-teknik, 18 högtalare och effekt på 655 watt. Genom ”Iconic Sounds” komponeras den elektriska ljudbilden av toner från den berömda filmkompositören Hans Zimmer.

Nya BMW 7-serien kommer i en rad exklusiva exteriörfärger, inklusive några speciella varianter som kombinerar två färger, där den övre och nedre delen av karossen har olika färger. Panoramaglastak och konstläder (Veganza) ingår i standardutrustningen. Executive lounge kan väljas till för de som verkligen vill sträcka på benen i baksätet och för maximal komfort går det att beställa bilen med automatiskt öppning och stängning av dörrarna.

För den som sitter bakom ratten i nya BMW 7-serien, bidrar ett antal förarassistentsystem till en komfortabel och säker körupplevelse. Framöver kommer 7-serien även erbjudas med autonoma köregenskaper (nivå 3) för både körning och parkering.

Elektriska flaggskepp

BMW i7 xDrive60 är modellen som svenskar först kommer att stifta bekantskap med. Med en elmotor på framaxeln på 190 kW / 258 hk och en på bakaxeln på 230 kW / 313 hk har bilen en total effekt på 400 kW / 544 hk och ett maximalt vridmoment på 745 Nm. Bilen tar sig från 0-100 på 4,7 sekunder och toppfarten ligger på 240 km/h.

Med en förbrukning (WLTP) på 18,4 kWh till 19,6 kWh, har BMW iX xDrive60 en räckvidd på 590 – 625 km, enligt WLTP. Energin hämtas från högspänningsbatteriet som har en nettokapacitet på 101,7 kW.

Genom AC-laddning på 11 kW laddas batteriet från 10 till 100 procent på 9,5 timmar. Med DC-laddning laddas batteriet från 10 till 80 procent på 34 minuter under optimala förhållanden.

Den uppdaterade laddningskurvan gör att BMW i7 kan nå en räckvidd på 170 km på endast 10 minuters laddning under optimala förhållanden. Egna laddningsprofiler och klimatisering av batteriet bidrar också till effektiv laddning. Batteriets klimatisering kan styras automatiskt genom bilens navigationsdata eller aktiveras av föraren själv.

Under 2023 kommer toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med över 600 elektriska hästkrafter och mer än 1.000 Nm i vridmoment. Denna elektriska modell får bland annat sällskap av laddhybriden BMW M760i xDrive med 571 hk och 800 Nm i vridmoment, med en elektrisk räckvidd på upp till 84 km.

Pris och bokning

BMW i7 xDrive60 lanseras i Europa i november 2022. Svenska återförsäljare öppnar för beställning av modellen idag, med ett utgångspris från 1 580 000 kr.