Nya BMW iX1 är nu i slutskedet av serietillverkningsfasen efter att ha genomgått de sista testerna vid BMW Groups vintertestcenter i svenska vinterlandskap.
Nedräkningen för den tredje generationen av BMW X1 - och den första helt eldrivna Sports Activity Vehicle (SAV) i premium kompaktsegmentet – är påbörjad. Detta efter att nya BMW iX1 framgångsrikt genomgått kördynamiktester under krävande väderförhållanden vid BMW Groups vintertestcenter i svenska Arjeplog. Ännu en helt elektrisk modell från BMW Group har därmed nått slutfasen av serieutvecklingsprocessen.
Testerna i låga temperaturer och på isiga vägunderlag, fokuserar på BMW iX1:s elmotorer, elektriska fyrhjulsdrift, högspänningsbatteri, kraftelektronik och battericellsteknologi. Med femte generationen BMW eDrive-teknologi, bygger BMW iX1 vidare på de elektriska teknologier BMW visat på tidigare modeller.
Vintertesterna har gett värdefull data för den kontrollerade värmestyringen av batteriet för att skapa korta laddtider och lång räckvidd, även i minusgrader. Med två elektriska motorer (en på framaxel och en bak), kopplat ihop med xDrive fyrhjulsdrift, har BMW iX1 grunden för den typiske BMW-balansen mellan komfort och sportslighet.
BMW iX1 är varumärkets tredje SAV med helt elektrisk drivlina. Produktionen beräknas sätta fart senare i höst och de första leveranserna kommer ske i början av 2023. Men redan nu till sommaren kommer de svenska återförsäljarna öppna upp för att ta emot beställning av bilen.
Den helt elektriska modellen bygger på en flexibel fordonsarkitektur och kommer att tillverkas på samma monteringslinje som förbrännings- och laddhybridsvarianterna.
Med en förbrukning (WLTP) på 18,4 kWh till 17,3 kWh, har BMW iX1 en räckvidd på 413-348 km, enligt WLTP. Värdena är estimerade enligt bilens nuvarande utvecklingsstadium.
Gå direkt till