Storsäljaren Kia Niro går nu att beställa i en helt ny version med uppdaterad design både ut- och invändigt samtidigt som den tekniska nivån höjs vad gäller anslutningsmöjligheter, komfort och säkerhet.
- Tre elektrifierade drivlinor: Hybrid, Plug-In Hybrid och EV
- Rymlig och högkvalitativ interiör med innovativa återvunna material
- Mer inspirerande och trygg körupplevelse med uppkopplade tjänster och avancerade säkerhetssystem
- Beställningsbar nu, priser från 334 400 kronor
- Privatleasing Kia Niro EV från 3 650 kr/mån
- Drygt 1 000 kundsålda bilar knappt två veckor efter att orderböckerna öppnades hos de svenska Kia-återförsäljarna
– Det är glädjande att se det stora intresset för helt nya Kia Niro. Knappt två veckor efter att orderböckerna öppnats hos Kia-återförsäljarna noterar vi redan drygt 1 000 kundsålda bilar, säger David Selfors, försäljningschef Kia Sweden.
Tre imponerande fakta om nuvarande Kia Niro
> Närmare 40 000 registreringar sedan modellen lanserades hösten 2016.
> Kia Niro är Sveriges mest sålda laddbara bil.
> Elbilsversionen Kia e-Niro är den mest registrerade elbilen hittills i år.
Helt nya Kia Niro lanseras liksom tidigare i tre elektrifierade versioner; Hybrid, Plug-In Hybrid och EV.
Det är en säker och mångsidig familjevänlig bil med bra totalekonomi som gör det lätt för konsumenten att ta steget till en elektrifierad bil.
Helt nya Kia Niro byggs tekniskt på en uppdaterad generation av K-plattformen och är 4 420 mm lång, 1 825 mm bred och 1 570 mm hög. Mellan hjulaxlarna är det 2 720 mm och såväl kupé- som bagageutrymmet har vuxit.
Kia Niro EV rymmer 475 liter i bagaget och ytterligare 20 liter i det främre utrymmet under huven, det vill säga 495 liter totalt. Niro Hybrid och Plug-In Hybrid rymmer 451 respektive 348 liter. Om baksätets ryggstöd fälls ökar lastutrymmet till 1 445 liter i Niro Hybrid, 1 342 liter i Niro Plug-In Hybrid och 1 392 liter i Niro EV.
Maximal dragvikt är 1 300 kg för Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid, medan Niro EV får dra 750 kg.
I utvecklingsarbetet av nya Kia Niro har kör- och vägegenskaper förbättrats med uppgraderad fjädring och styrning. Även åkkomforten har dragit nytta av den nya fjädringen samtidigt som ytterligare isoleringsmaterial runt bilens struktur reducerar vägljudet inne i kupén.
Samtliga modeller är beställningsbara nu hos de svenska Kia-återförsäljarna och de första leveranserna sker efter sommaren.
Kia Niro Hybrid
Motor: Elmotor och 1,6 GDI-bensinmotor, tillsammans 141 hk.
Pris: Från 334 400 kr.
Privatleasing: Från 3 895 kr/mån.
Kia Niro Plug-In Hybrid
Motor: Elmotor och 1,6 GDI-bensinmotor, tillsammans 183 hk.
Räckvidd el: Upp till 65 km, preliminär siffra.
Pris: Från 396 900 kr.
Privatleasing: Från 4 095 kr/mån.
Kia Niro EV
Motor: Elmotor 150 kW (204 hk).
Räckvidd: Upp till 463 km, preliminär siffra.
Pris: Från 495 900 kr.
Privatleasing: Från 3 650 kr/mån.
(Ev klimatbonus ej inräknad i priset. Den är däremot inräknad i privatleasingpriset.)
Prislista

Några av finesserna i nya Kia Niro
Vehicle-to-load, V2L, som redan visat sig vara en användbar funktion i Kia EV6, gör att du kan använda Kia Niro EV som en mobil powerbank för att driva eller ladda andra elektriska produkter. Adaptern förvaras på ett smidigt vis i det främre bagageutrymmet, den så kallade ”frunken”.
Nya Kia Niro Plug-In Hybrid har ett värmeelement som tar el från högspänningsbatteriet och som kompletterar bilens värmesystem. Det betyder att bensinmotorn inte behöver startas för att värma upp kupén.
Instrumentpanelen domineras av två 10,25-tumsskärmar, den ena för infotainment och den andra framför föraren i form av ett digitalt instrumentkluster.
I interiören används återvunnet material, bland annat är innertaket gjort av återvunna tapeter, sätena av biobaserad polyuretan (bioplast) med tygklädsel tillverkad av eukalyptusblad. Bagageutrymmets insynsskydd är till 75 procent tillverkat av ett vävt material bestående av återvunna fibrer.
Framstolarna har en slimmad design som frigör extra utrymme för passagerarna som sitter i baksätet. I själva sätena sitter snabbladdande USB-C-uttag.
Passagerarstolen kan fällas ner helt när bilen står stilla, i så kallat relaxläge, för maximal avkoppling och stöd.
När laddhybriden körs i gröna zoner i städer går drivningen automatiskt över till EV-läget baserat på navigeringssystemet och körhistorikdata. Funktionen kan även känna igen en förares favoritplatser inklusive hem och arbetsplats som gröna zoner.
Forward Collision Assist – I korsningar assisterar och/eller varnar systemet föraren om det finns en kollisionsrisk med ett mötande fordon.
Safe Exit Assist (SEA) – Förhindrar att en olycka sker när baksätespassagerare ska kliva ut just när ett fordon närmar sig bakifrån, det gör systemet genom att läsa av trafiken och aktivera bakdörrarnas lås.
Remote Smart Parking Assist (RSPA) – Föraren kan stå utanför bilen och med hjälp av nyckeln manövrera den framåt och bakåt. Bra till exempel i trånga parkeringsfickor.
100 % laddbart 2024
Kia i Sverige vill att så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el. I dag är 82 procent av de bilar Kia säljer laddbara och Kia har det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (35 gram/km) av de bästsäljande bilmärkena i Sverige. Kias målsättning är att 100 procent av alla bilar som säljs i Sverige ska vara laddbara år 2024.