De 2,91 miljarder kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2021 kommer att vara förbrukade inom någon vecka. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts.
Den som köper en ny bil med ett koldioxidutsläpp på högst 60 g/km vid blandad körning är berättigad till en klimatbonus. Bonusens belopp påverkas av flera faktorer och kan som högst vara 70 000 kronor. Bonusen ska betalas ut tidigast sex månader efter första registreringsdatum.
Anslaget på 2,91 miljarder kronor som fanns avsatt för klimatbonusar under 2021 är i stort sett förbrukat. Transportstyrelsen pausar därför utbetalningar av klimatbonus i avvaktan på nya ekonomiska medel.
Även tidigare år har pengarna som avsatts för klimatbonus tagit slut i förtid och Transportstyrelsen har då fått ytterligare tillskott.
– Vi har inga besked i dagsläget om nya budgetbeslut men när vi får nya anslag återupptar vi arbetet med att betala ut klimatbonusar. Den som redan har skickat in en ansökan ligger kvar i kön, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.
Vi på tjänstebilen tycker det är skandal att inte staten kan sköta sina åtanganden mot företagen. Man lurar inte in företag till att fata beslut om dyrare bilar om löften om att få stöd för att sedan inte betala ut dem. Det är inte första gången, det samma hände under hösten 2020 och det finns kunder vi talat med som forfarande inte fått tillbaka pengar på nästa 1 år. I ett fall som tjanstebilen.se talat med rör det sig om 400 000 kr, en inte oansenlig somma pengar i form av likviditet för ett mindre företag.
Frågan man bör ställa sig är hur stort skuldbeloppen är som staten har mot företagen och hur mycket har man råd att omfördela från annat innan systemet blir ohållbart. Hur många miljarder skall vi ha råd att subventionera. Fler elbilar med för ökade kostander och mindre intäckter på skatter (fordonsskatt. bensinskatt, förmånsvärden) Vi tror klockan tickar för systemet.
ARTIKLAR:
Stora summor har dessutom hamnat i utlandet då bilar exporteras, vilket har gjort att man vaknat till i regeringskansliet.
https://www.vibilagare.se/nyheter/norge-kan-vara-pa-vag-att-fasa-ut-elbilsrabatterna
https://www.vibilagare.se/nyheter/imf-norge-borde-beskatta-lyxiga-elbilar
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-pausas-miljobilsbonusen-pengarna-ar-slut
https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2021/06/08/Electric-Vehicles-Tax-incentives-and-Emissions-Evidence-from-Norway-460658
HD prövar om staten måste betala dröjsmålsränta vid sena betalningar

Hur miljöbonus beräknas, se här.
