Begagnatmarknaden föll först kraftigt under ett antal veckor i krisens början. Därefter har dock marknaden återhämtat sig snabbt och ligger idag på en högre nivå än vid motsvarande tid förra året. Det kan är en god marknad att sälja av bilar som blivit över i och med personal nedtagningar.
Vi kommer under sommaren fortsätta att följa begagnatmarknaden men med lite längre tid mellan uppdateringarna. Idag publiceras siffror som sträcker sig till den 9 juni. Vi räknar med att presentera nästa uppdatering i början av juli.
Att mäta bilhandelns försäljning av begagnade bilar ger en viktig indikation på hur efterfrågan på bilmarknaden ser ut i allmänhet. Anledningen till att mäta just begagnatmarknaden är tiden mellan order och leverans där är relativt kort till skillnad från nybilsmarknaden där bilar ofta beställs från fabrik med långa ledtider till följd.
I vår analys har vi valt att fokusera på personbilar i åldersspannet 7-60 månader. Vi tittar både på försäljning från bilhandel till slutkund och på transaktioner inom bilhandeln.
Gör som många företag!
Sälj av din bil här
och få maximalt betalt.
Bilhandel till slutkund
Den största delen av begagnatmarknaden är den där bilar säljs från återförsäljare till slutkund. Det absolut vanligaste här är att slutkunden är en privatperson. I det första fallet har vi valt att titta på ägarbyten/leveranser per vecka och då jämföra respektive vecka 2020 med motsvarande vecka 2019.
Sedan förra uppdateringen kan vi se att marknaden de senaste två veckorna varit väsentligt starkare än under motsvaranden period förra året. V22 var upp 30% och V23 var upp 24% jämfört med 2019. Dock ska man ha i åtanke att Kristi himmelsfärd inföll v22 förra året, en vecka senare än i år. Dessutom låg nationaldagen på en torsdag 2019 och på en lördag i år vilket påverkar antalet arbetsdagar i v23. Oavsett detta är antalet sålda bilar v22 mycket högt. Faktiskt den största volymen en enskild vecka på över två år och en av de bästa veckorna någonsin för begagnathandeln. På rullande tre veckor är marknaden nu upp 17% jämfört med samma period 2019. På rullande sex veckor är marknaden upp 10%.
Antal ägarbyten per vecka samt jämförelser med tidigare veckor och motsvarande period 2019 visas i diagrammet och tabellen nedan.

Ägarbyten per dag
För att få en bättre och mer detaljerad bild av marknadens utveckling tittar vi också på antalet transaktioner per dag. Här kan man till exempel tydligt se att fredagar är den dag i veckan då det normalt sker flest leveranser/ägarbyten och att helgerna ligger på en väldigt låg nivå.
Diagrammet nedan visar tydligt att takten per dag (för respektive veckodag) har legat på ungefär samma nivå de senaste fyra veckorna. Man ser också tydligt minskningen mellan v9-13 och ökningen därefter upp till den nivå vi ligger på idag. Måndag och tisdag v24 (vilka är de två sista dagarna vi i dagsläget har data för) ligger på samma nivå som motsvarande dagar de senaste tre veckorna vilket indikerar att marknaden verkar hålla i sig även denna vecka.
I diagrammet nedan visas antalet ägarbyten per dag från måndag v9 fram till och med tisdag v23.

Bilhandel till bilhandel
Även handeln med begagnade bilar har legat på en relativt hög nivå under de senaste två veckorna. 1 786 bilar v22 och 1 685 bilar v23. Dock ska man komma ihåg påvekan av Kristi himmelfärdshelgen och nationaldagen vilket gör jämförelsen mellan enskilda veckor något haltande.
I diagrammet nedan visas antalet ägarbyten per vecka inom bilhandeln under 2019 och 2020.

Det ska särskilt påpekas att hela denna analys bygger på ägarbyten. Också på begagnatmarknaden finns ledtider mellan order och leverans även om dessa är väsentligt kortare än vid försäljning av nya bilar.