Vi tog en tur till norska fjällvärlden med nysulade däck av fabrikatet Pirelli och då med deras prisbelönta SCORPION™ WINTER. Det har skrivits mycket gott om däcket och det var dags att testa detta prisvärda däck för att se om vekligheten stämmer överens med vad vi läst och hört.
Däcket är speciellt framtaget till high end segmentet av suv:ar och cuv:ar och skall då leverera de bästa egenskaperna. Därför testade vi däcken på en BMW X5 med 18” hjul. Däcket finns från 16” till 21” vilket gör det flexibelt att kombinera med fälg och bilmodell. Däcket finns både som dubbat och som odubbat, vårt däck var odubbat. Odubbat räcker för det mesta om man har 4-hjulsdrift och framför allt kör i Sydsverige.
Det första som slår oss på vår väg till Norge är hur tyst och bekvämt däcket känns, det märks tydligt på komfort och styrstabilitet trots fullastad bil. En viktig sak man ofta glömmer när det gäller vinterdäck är att det ofta är stor skillnad på trycket i däcket när man kommer till kallt väder. Ofta skiftar man vinterdäcken oktober/november och det är 10 grader varmt. Vid 10 minus så är det stor skillnad på däcktrycket mot 10 grader plus. Lägg sedan till mer packning och det är lätt att åka med för lite ringtryck. Så glöm inte att se över ringtrycket på bilen flera gånger under vintern.



I marschfart på 120 km/h så är det en dröm att glida fram med dessa däck. En stor del av sträckan från Skåne till Norge är 120 väg och väglaget torrt. Men väl inne i Norge så är det snöfall och därmed snömodd på vägarna. Snömodd är förrädiskt framför allt när det går lite fortare. Det är då viktigt att ha däck som är spårstabila och framför allt är det viktigt med bra mönsterdjup. Ha därför alltid som tumregel att skifta ut däck som är på väg under 5 mm i samband med däckskiftet på hösten även om de inte är olagliga (gränsen är 3 mm) så kommer de med stor sannolikhet att bli det under vintern samt att det är stor skillnad på däck med 9 mm eller 4 mm i mönsterdjup.
Det märks att däcket är bland de bästa i klassen på snöunderlag. Vi märkte det tydligt på snömodd som var både nollgradig och på nysnö som var kall, runt 5-10 minusgrader. På kallt snöunderlag så var dragkraft och bromsförmåga påtagligt goda.

Pirellis ingenjörer har arbetat på tre mycket viktiga områden, nämligen; slitbanemönster, gummiblandning och bältesstruktur. Slitbanemönstrets förmåga på snömodd märks tydligt. V-mönstren ger bra dragkraft och forslar bort snö och vatten effektivt. Vi får en köldknäpp ner till minus 16 grader när vi når Hemsedal och då märker man tydligt att gummiblandningen kan ta låga temperaturer. Jag har läst från Pirelli att däcket ska ha lågt rullmotstånd och vara 4% bättre i bränsleförbrukning än förra generationen och samtidigt vara tystare. Vi märkte detta på bränsleåtgången som inte var mer än marginellt högre mot annars, trots tung packning. Pirelli Scorpion Winter har efter denna färd blivit ny vinterdäcksfavorit åtminstone för mig och kan varmt rekommenderas vid nästa sulning

SCORPION™ WINTER har utformats för att passa moderna SUV:ar och CUV:ar, med ett speciellt fokus på high-end segmentet, och bidrar till att öka förarens säkerhet då den garanterar maximal stabilitet och kontroll i vinterförhållanden.
- Bäst i sin klass på snöunderlag (bromsförmåga, hantering och dragkraft)
- Utmärkt bromsförmåga och hantering (I våta och torra väderförhållanden med låga temperaturer)
- Lägre bullernivå och rullmotsånd
Prestanda:
