Mercedes SLC 300 är en renodlad roadster för livsnjutaren. Det här är en bil som har karaktär och erbjuder både prestanda, väghållning och riktigt bra komfort. En utmanare till BMW Z4 och Porsche Boxster?
Snygg design som väcker uppmärksamhet
Designen är SNYGG! Det här är en sexig bil med enorm karaktär som utstrålar både kraft och prestanda. Den långa motorhuven och den maffiga grillen tillsammans med strålkastarna ger SLC 300 ett sportigt och dynamiskt utseende och ger oss en hint om vad vi kan förvänta oss.
Interiören som harmoniserar med den exteriöra designen känns både exklusiv och sportig. Sportstolarna är snygga, och komfortabla och man sitter fantastiskt skönt i dem.
I instrumentpanelen, som i stort sett är identiskt med föregångaren SLK, sitter en 7-tums pekskärm i färg, som är kompatibelt med Apple CarPlay, varifrån jag sköter infotainmentsystemet och navigering. Panoramaglastaket som bidrar till en känsla av rymd och frihet kan med en knapptryckning ändra ljusinsläppet från transparant till tonat. När vädret tillåter är det lätt att cabba ner, och med en knapptryckning öppnas och stängs det hårda variotaket och förändrar bilen från coupe till cabriolet på mindre än 20 sekunder.
Tack vare vindskyddet Airguide och nackvärmaren Airscarf förlängs dessutom säsongen för att åka cabriolet och så länge det inte är minusgrader, regn och snö så varför inte passa på att njuta av frihetskänslan. Med variotaket nedcabbat får vi ett bagageutrymme på 225 liter och med taket på plats rymmer bagaget 335 liter vilket är fullt tillräckligt för t ex två bagar för en weekendresa.
Imponerande prestanda
Den 4-cylindriga bensinmotorn som är både pigg och stark, levererar 245 hk vid 5500 varv och accelererar 0-100 på 5,8 sek. SLC 300 erbjuder en körupplevelse utöver det vanliga med sin mjuka fjädring och sportbilsprestanda. Chassit och dämpningssystemet kan lätt ändras genom körprgramsväljaren Dynamic Select och tillsammans med den 9-stegade automatväxellådan kan man välja mellan fem olika körprogram; eco, komfort, sport, sport+ och individual för bästa möjliga komfort och väghållning.
Testbilen vi körde var utrustad med dynamikpaketet. Chassi med 10mm sänkt markfrigång med adaptiv dämpning, direktstyrning med hastighetsanpassad styrservo och variabel styrväxling samt ESP kurvdynamiksassistent, vilket förbättrar både dynamik och åkkomfort. SLCn upplevdes stabil. Kvick och rapp i starten och i höga hastigheter ligger den slickad mot asfalten. Dessutom finns en rad körhjälpssystem som adaptiv farthållning, kollisionsvarnare, kurshållningsassistent, dödavinkeln varnare mm. Visst kan man köra snabbt och utmana bilen där det finns tillfälle, men det är inte därför man köper en SLC. En SLC är en bil att njuta av liksom en fransk Bordeaux ska man ta god tid på sig och glida fram och njuta av varje minut.
Ingångspriset ligger från 495 900kr. Testbilen som vi körde var rikligt utrustad och där landar priset på 685 040kr.
Alexandra Stenvall
alexandra.stenvall@tjanstebilen.se