Man brukar lite skämtsamt säga att vi bor i ett land med 12 månader vinter och 4 månader dåligt skidföre. Detta är faktiskt inte så långt från verkligheten om vi betänker att Sverige består av 3 klimatzoner och att även vi i Mellansverige ibland får känna på polarvindarna tidigt på hösten och långt in på våren. Kanske är detta en bidragande orsak till den kraftigt ökade försäljningen av fyrhjulsdrivna bilar de senaste åren. Det och tillgången på så många olika märken och modeller som erbjuder drivning på alla fyra hjulen.
Men det är lätt att invaggas i en falsk trygghet där man lägger alltför mycket tillit till att tekniken ska hantera de obehagliga situationer som kan uppkomma, framförallt under vintern. De flesta som köper fyrhjulsdrivna bilar vet inte riktigt hur den kommer att uppföra sig när greppet släpper och fysikens lagar sätts ur spel. Allt man tidigare lärt sig, som t.ex. att bromsa eller trampa på kopplingen när bilen är på väg att göra ett ofrivilligt besök i snövallen, är inte längre applicerbart. Kör man fyrhjulsdrivna bilar ska man istället gasa sig ur sladden. Just det, gasa. Hur naturligt känns det? Det gäller alltså att man väljer en fyrhjulsdrift som i god tid hjälper till att undvika dessa obehagliga överraskningar och det är inte så lätt med det stora utbudet av olika lösningar som finns till buds. Efter att ha testat de flesta lösningar som finns att tillgå på marknaden, kan jag konstatera att ingen tillverkare hittills erbjuder en bättre proaktiv lösning än Mercedes-Benz.
Utan att gå in för djupt på teknik, så kan det enklast förklaras med att Mercedes-Benz 4Matic system är konstant uppkopplad med 55% kraft på bakaxeln och 45% på framaxeln. Eftersom systemet arbetar tillsammans med ABS, anti-spinn och anti-sladd, fördelas kraften blixtsnabbt mellan alla fyra hjulen för en optimal stabilitet i all typ av körning. Dessa fördelar fick jag verkligen känna på under en körning till Småland vintern 2014, då bilen fick bekänna färg i de värsta tänkbara förhållanden med underkylt regn, snöstorm och oplogade vägar. Ingen gång under denna vecka bjöd testbilen (E350 BlueTEC 4MATIC) på någon negativ överraskning utan tog sig enkelt igenom alla hinder. Applåder Mercedes!
Just det faktum att Mercedes-Benz 4Matic arbetar proaktivt, dvs. hanterar eventuella obehagliga situationer innan du hinner uppleva dem, gör detta system till mitt val av fyrhjulsdrift i konkurrens med bl.a. Volvo, BMW, Audi, VW etc. Så om du är på väg att välja din nästa tjänstebil och funderar på fyrhjulsdrift, borde Mercedes-Benz 4Matic modeller vara självklara kandidater på din lista. Att Mercedes-Benz dessutom erbjuder kvalitet och komfort av högsta klass, gör ju inte valet svårare.
Text: Håkan Nilsson, Motorskribent
Bild: Mercedes-Benz