I stort sett samtliga bilmärken har en uttalad strategi att öka på företagsmarknaden. Om man slår ihop samtliga målsättningar så överstiger det vida vad marknaden mäktar med. Så det innebär att några märken kommer att bli besvikna när man räknar ihop 2015, men inte Mercedes-Benz.
Frankfurt 12-13/3 2015
När man nu lät en samlad motorpress för första gången provköra helt nya CLA Shooting Brake i Frankfurt, så är det en allvarlig utmanare till de märken som börjar med A och B. Detta är inte bara en av de snyggaste bilarna i sin klass, det är också en av de allra bästa! 2015 har alla förutsättningar att bli ett riktigt roligt år för Mercedes-Benz.
Med en företagsförsäljning som endast står för 4,3% marknadsandelar trots att över 76% av Mercedes-Benz totala försäljning går till företag, så har man en dock bra bit upp till sina närmaste konkurrenter Audi (9%) och BMW (9,9%). Detta har man för avsikt att ändra på 2015 och med CLA Shooting Brake bör detta inte möta några hinder om ansvariga upphandlare på företagen börjar acceptera Mercedes-Benz som ett logiskt alternativ i sin tjänstebilsflotta.
Efter att redan sett CLA Shooting Brake på mässor, var det med ordentligt uppbyggda förhoppningar jag flög till Tyskland för att få köra denna läckra bil på bekanta vägar runt Frankfurt. De modeller som fanns tillgängliga var den 177 hk starka dieseln CLA 220 CDI, CLA 250 med en 211 hk bensinmotor och värstingmodellen CLA 45 AMG med hela 360 hk och fyrhjulsdrift, en modell som dock inte kan anses vara anpassad för företag. Med ett attraktivt ingångspris på 513.900 kr bör nog även denna häftiga modell hitta sina kunder.
Men nu fokuserar vi oss på de modeller som förväntas bli vanligast bland företagen och där hittar vi tillsvidare tre modeller under 7,5 basbelopp:
CLA 200 Shooting Brake FleetEdition
Denna bensinmodell på 156 hk, 250 nm vridmoment, blandad förbrukning på 5,3 l/100 km och CO2 124g, är instegsmodellen på företagsmarknaden. Redan i sitt grundutförande är detta en välutrustad bil som bör platsa i de flesta företags fordonspark.
Konsumentpris: 298.900 kr / Företag: 273.000 kr
CLA 200 CDI Shooting Brake FleetEdition
'Lilla' dieseln levererar 136 hk och hela 300 nm vridmoment. Med en blandad förbrukning på 3,9 l/100 km och ett CO2 värde på 108g, är detta förmodligen volymmodellen till företag. Också en välutrustad bil som bör fylla de flesta behov.
Konsumentpris: 318.900 kr / Företag: 293.000 kr
CLA 220 CDI Shooting Brake FleetEdition (Testbil i Frankfurt)
Den 177 hk starka dieseln fick bekänna färg på Autobahn. I farter över 200 km/h fanns inga som helst antydningar till tvekan. Med ett vridmoment på 350 nm, tog den oss snabbt upp i hastigheterna. Dessutom var vår testbil utrustad med den härliga 7-växlade dubbelkopplingslådan som gjorde körningen riktigt njutbar. Vid blandad körning drar den endast 4 l/100 km och CO2 värdet är låga 105 g.
Konsumentpris: 348.900 kr / Företag: 323.000 kr
CLA Shooting Brake kompletterar det redan så framgångsrika kompaktsegmentet där sedan tidigare A-klass, GLA, CLA och B-klass ingår. CLA Shooting Break är i grunden en A-klass med samma designspråk som sin 'storebror' CLS Shooting Break som lanserades 2013. Det är en mindre bil än C-klass men trots detta är bagageutrymmet på 495 liter, fem liter större. På grund av den sluttande bakdelen så är den inte lika lättlastad som C-klass, men fäller man baksätet (60/40) får man hela 1.400 liter att fylla upp.
Instrumenteringen känns igen från A-klass, där den stora informationsskärmen av modell äldre iPad, är den dominerande detaljen. Det är en sportig inredning med fantastiskt sköna stolar som inbjuder till långkörning. Detaljlösningarna är inte av samma lyxiga känsla som i C-klass, men kvaliteten är fortfarande mycket hög. Eftersom CLA Shooting Brake bygger på A-klassen så är baksätesutrymmet något begränsad. Bakom mig, som är 197 cm, får man definitivt inte plats, men å andra sidan så är det inte många bilar som erbjuder något större utrymme när jag kör. CLA Shooting Brake är i samma storleksklass som Audi A4, BMW 3-serie och Volvo V60, och det är den målgruppen som modellen kommer att rikta in sig på. Designen bör attrahera de som söker en sportig familjebil med hög kvalitet och state-of-the-art säkerhet.
Körkänslan är sportig men ändå bekvämt avvägd för långfärder. Faktum är att det är svårt att inte gilla CLA Shooting Brake när man ser den och när man väl kört den är det svårt att välja något annat i denna klass. Detta kan mycket väl vara nyckeln till Mercedes-Benz tillväxt på den svenska marknaden. Kan inte sammanfatta det bättre än GRATTIS MERCEDES-BENZ! Detta är en riktigt, riktigt bra bil!
Mitt betyg: 5 av 5 möjliga
Text: Håkan Nilsson, Motorskribent Tjänstebilen.se
Bild: Håkan Nilsson & Mercedes-Benz